
Deze salontafel is bijna 3 jaar in de maak geweest. Niet dat ik er al die tijd aan gewerkt heb, hoor. De meeste tijd is gaan zitten in het drogen van het hout voor de tafelbladen. Daarvoor heb ik namelijk onverwacht ander (nat) hout moeten gebruiken, waardoor het project ongeveer ene jaar stil heeft gelegen.
Het model van de tafel heb ik uit een boek. Daar stonden maar een paar maten bij, dus heb ik de rest zelf moeten verzinnen.
De tafel is geheel van eikenhout, inclusief het inlegwerk. De bulk van het hout is afkomstig van bomen die ik zelf omgezaagd en verwerkt heb. Geloof me: van boomstam tot plank met handgereedschap is een hele klus! De tafelbladen zijn gemaakt uit afgekeurde balken van een houtzagerij.
Het hout van het inlegwerk is heel erg bijzonder. Het is afkomstig van een stuk eikenhout dat enkele jaren geleden is gevonden bij een opgraving in de buurt van Nordhorn. Het is dendrochronologisch gedateerd tot ongeveer 1000 jaar oud! Desalniettemin heeft men destijds besloten dat het onvoldoende museale waarde heeft, en is het via via op mijn pad gekomen. Intussen was het al een heel stuk kleiner, omdat een groot deel ervan al gebruikt was door anderen. Zelf heb ik dus maar een heel klein stukje gebruikt: 3 hele kleine plankjes ervan heb ik verzaagd tot inlegwerk. De hoge leeftijd verklaart de donkere kleur van het hout, en contrasteert prachtig met met ‘jonge’ eikenhout.
De salontafel staat in mijn woonkamer zo opgesteld dat de punten van de windroos daadwerkelijk naar de respectievelijke windrichtingen wijzen.
